Bent u een startende ondernemer, dan kunt u bij de Notariswinkel terecht voor advies over de vorm waarin u uw onderneming kunt drijven. Belangrijk voor het maken van een goede keuze is met name hoe u kunt voorkomen dat u onnodige risico´s loopt en welke vorm voor u de meest gunstige fiscale gevolgen heeft.
Gaat u een samenwerking aan met een andere ondernemer, dan kunnen wij u behulpzaam zijn bij het gestalte geven aan die samenwerking. Wenst u uw onderneming te beëindigen, dan verzorgen wij – waar mogelijk in samenspraak met uw financieel adviseur – ook de bedrijfsopvolging.
Als er bij een akte sprake is van een koopsom, ontvangt u eerst een nota van afrekening. Het verschuldigde bedrag (waaronder de kosten) moet in dat geval vóór de ondertekening van de akte zijn betaald. Bij andere akten wordt de rekening pas bij de ondertekening afgegeven of met de afschriften meegestuurd. Er geldt dan een betalingstermijn van 14 dagen. Als er al een voorschot is betaald, wordt dat bedrag verrekend met de eindafrekening.
Als een klant opdracht geeft voor meerdere akten zijn er kortingen mogelijk. Dat is bijvoorbeeld het geval als naast de overdracht van een huis ook een hypotheek wordt afgesloten. Of als twee personen bij de aankoop van een huis ook direct een samenlevingsovereenkomst willen laten maken. Of als men bij een hypotheekverhoging ook testamenten wil laten opmaken.